{

czym jest identyfikacja wizualna?

}

{corporate identity}
Mówiąc najprościej jest to ogół charakterystycznych cech i symboli, którymi firma posługuje się na zewnątrz, czyli tak zwany corporate identity. Tworzą one jej niepowtarzalny wizerunek, wyróżniają na tle konkurencji, sprawiają, że firma staje się rozpoznawalna i kojarzona z konkretnym znakiem, nazwą, kolorystyką, krojem czcionki, a w konsekwencji z produktami i usługami danej marki. Wszystkie te elementy budują w głowie odbiorcy emocjonalny i oceniający obraz; mają na celu na stałe pozostać w jego umyśle i powiązać dany znak i nazwę z konkretną firmą. Dlatego tak ważne jest, aby identyfikacja wizualna firmy była konsekwentna i spójna. Aby jej nazwa i znak wyróżniał ją spośród innych firm, ale jednocześnie nawiązywał do wykonywanej przez nią działalności i nie stwarzał problemów z odczytaniem, zrozumieniem i zapamiętaniem nazwy, symbolu, hasła. 

{logotyp}
Dobrze zaprojektowany znak firmowy ma naprowadzić odbiorcę na symbolizowany produkt, usługę czy też wydarzenie, wywołać pozytywne emocje, skłonić do identyfikowania się z nim, ukazywać się jako synonim wysokiej jakości. Jego forma powinna być oryginalna, jednak nie nastręczająca problemu z odczytaniem użytych w nim słów oraz zidentyfikowania tego, co przedstawia prezentowana grafika.

Od wielu tysiącleci ludzkość określa cechy - głównie przedmiotów użytkowych - przez nadawanie im symboliki w postaci piktogramu, gestu, zachowania, które wskazują adresatowi / odbiorcy to, co chce przekazać nadawca komunikatu. Komunikat ten w powszechnie używanym języku staje się coraz bardziej uproszczony, ale... właśnie, jest jedno małe „ale” - w obecnych czasach „prosty” wcale nie oznacza „oczywisty i czytelny dla wszystkich”. Okazuje się, że trzeba najpierw poznać język symbolu i gestu, aby zrozumieć ten „prosty” sposób komunikowania swojej oferty, wartości, misji. Logotyp to jeden z ważniejszych elementów identyfikacji wizualnej przy planowaniu wprowadzenia na rynek nowej marki, powinien on być odpowiedni do kategorii podmiotu, który ma symbolizować. Często jest to swego rodzaju wariacja z wykorzystaniem liternictwa użytego w nazwie w połączeniu z charakterystycznym elementem graficznym. 

{branding}
Jednak sam logotyp to nie wszystko. Choć istotnie jest on jednym z najważniejszych elementów tożsamości firmy, można powiedzieć – jego bazą, od której rozpoczyna się proces kreowania wizerunku. Ważne jest, aby wszystkie elementy identyfikacji wizualnej, którymi firma posługuje się na zewnątrz, były spójne, a wszystkie jej działania konsekwentne. To, jak firma jest postrzegana przez otoczenie zależy od wielu czynników, począwszy od linii graficznej wszelkich materiałów firmowych, którymi się posługuje, poprzez stronę www, reklamę, upominki, po działania jakie podejmuje poza swoją firmą (np. czy i w jaki sposób udziela się w lokalnej społeczności). Wszystkie te czynniki mają wpływ na reputację firmy, czyli na to, w jaki sposób odbiera ją otoczenie. Jest to nic innego jak indywidualne wyobrażenie, jakie powstaje w umyśle każdego człowieka, „łatka” przyklejona naszej firmie w jego głowie. Tylko od dobrze przemyślanej i przeprowadzonej kampanii kreującej wizerunek firmy zależy, czy „łatka” ta będzie jak najbliższa temu, w jaki sposób sami chcielibyśmy być postrzegani. 

W naszej pracy staramy się połączyć to, co istotne dla naszego partnera zlecającego pracę z tym, co „mówi” rynek, jak reagują odbiorcy oraz co jest istotne i warte wyeksponowania w przekazywanym komunikacie słowno-graficznym. Zapraszamy do kontaku jeśli chcesz porozmawiać o współpracy przy wdrażaniu nowej marki lub odświeżeniu wizerunku.

F      B     Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.     H